Erelonen en kosten

Advocaten Van Tittelboom – Van Cauter zal steeds door haar juridische expertise
en gesteund door een gestroomlijnde opvolging van uw dossier binnen een sterke omkardering,
zorgen voor een snel en efficiënt resultaat hetgeen een kostenbesparend effect met zich meebrengt.

U kan bij ons steeds terecht voor een vrijblijvende en kosteloze eerste consultatie.

ERELONEN & KOSTEN

Conform artikel 446ter Ger. W. berekent de bv Advocaten VAN TITTELBOOM - VAN CAUTER - HEMMERYCKX de prijs voor haar diensten die voor u worden verricht met een bescheidenheid en billijke gematigdheid die van haar functie moet worden verwacht.

Omdat de te leveren inspanningen zelden of nooit op voorhand kunnen worden ingeschat werken wij in beginsel met een uurtarief van 135 tot 175 EUR/uur.

Een eerste consultatie is bij ons echter steeds volledig vrijblijvend en kosteloos.

Afhankelijk van de aard, complexiteit en hoogdringendheid van de zaak, kan het ereloon echter begroot worden volgens:
- een hoger of lager uurtarief
- de waarde van de zaak
- de geleverde prestatie
- een vooraf overeengekomen totaalbedrag
- een abonnement voor bedrijven die op regelmatige basis verschillende zaken aan het kantoor toevertrouwen.

Naast het ereloon zal tevens een vergoeding in aanmerking worden genomen om de gemaakte kantoorkosten te begroten. Met kantoorkosten wordt bedoeld (niet-limitatief): briefwisseling, kopieën, verplaatsingskosten, voorschotten, gerechts- en uitvoeringskosten....

Tevens dient opgemerkt te worden dan sinds 1 januari 2014 zowel de diensten van advocaten als de kantoorkosten onderworpen zijn aan BTW. Alle tarieven dienen dan ook te worden verhoogd met 21% BTW.

Om u op het “einde van de rit” niet al te zwaar te belasten en u de mogelijkheid te geven uw kosten te spreiden, werken wij met een systeem van voorschotten of provisies. U betaalt derhalve naarmate uw dossier vordert en behoudt op die manier voor uzelf het overzicht. Na afhandeling van uw zaak ontvangt u van ons een gedetailleerde afrekening.

 

DEONTOLOGIE & GESCHILLEN

De advocaten verbonden aan de Bvba Advocaten VAN TITTELBOOM - VAN CAUTER - HEMMERYCKX zijn als advocaat ingeschreven aan de balie van Oudenaarde en derhalve onderworpen aan de reglementen van de Orde van de Vlaamse Balie en die van de Nationale Orde. Voormelde reglementen kunnen worden geraadpleegd op http://advocaat.be/, alsook aan de regelementen van de Balie Oudenaarde die geraadpleegd kunnen worden op http://advocaat.be/Vlaamse-Balies/Balie-Oudenaarde.

Geschillen in verband met de door een van onze advocaten verstrekte diensten of met betrekking tot staten van kosten en erelonen kunnen steeds aan het Advocatenkantoor ter bespreking worden voorgelegd.

Tevens kan u uw geschillen i.v.m. een van onze advocaten voorleggen tot arbitrage bij de Orde van Advocaten te Oudenaarde (Informatie over deze procedure kan u steeds verkregen van het secretariaat van de Balie gevestigd te Bourgondiëstraat 5, 9700 Oudenaarde) of voorleggen aan de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur, conform het Boek XVI van het Wetboek van economisch recht.

 

VERZEKERING EN BEROEPSAANSPRAKELIJKHEID

De advocaten van de Bv Advocaten VAN TITTELBOOM - VAN CAUTER - HEMMERYCKX zijn allen individueel verzekerd voor hun beroepsaansprakelijkheid door middel van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering onderschreven bij AMLIN Europe NV, via Vanbreda Risk & Benefits.

De advocaten van de bv Advocaten VAN TITTELBOOM - VAN CAUTER - HEMMERYCKX beperken hun beroepsaansprakelijkheid tot het bedrag dat de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar in geval van schadegeval daadwerkelijk wordt uitgekeerd. Voor de franchise en eventueel hogere schade wijzen zij dus aansprakelijkheid af.

De cliënt kan op eerste verzoek een afschrift van de polis bekomen.

Het Advocatenkantoor en haar advocaten zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekortkomingen van derden die worden ingeschakeld bij de uitvoering van hun dienstverlening, ongeacht of deze derden hun erelonen en kosten aan de advocaten van het Advocatenkantoor aanrekenen dan wel rechtsreeks aan de cliënten.

 

PRIVACYVERKLARING (versie april 2025)

1 /  IDENTITEIT EN CONTACTGEGEVENS
De verwerkingsverantwoordelijke voor uw persoonsgegevens is de volgende juridische entiteit:

Advocatenkantoor Van Tittelboom – Van Cauter - Hemmeryckx
Kerkstraat 2
9550 Herzele
Ondernemingsnummer: BE0770646588

In geval u vragen heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens, kan u steeds contact met ons opnemen:
- via post: naar het bovenstaande adres, met vermelding “Privacy”;
- via e-mail: dimitri@vtadvocaten.be;
- via telefoon: 053/62 49 04.

2 /  DOELEINDEN
We verwerken uw persoonsgegevens voor één of meer van de volgende doeleinden:
- Juridische dienstverlening aan cliënten;
- Naleving van witwaspreventie- en anti-fraudewetgeving;
- Facturatie en boekhouding;
- Geschillenbeheer.


Hieronder kan u per doeleinde terugvinden welke persoonsgegevens we verwerken, waarom we ze verwerken, hoe we deze verkrijgen, hoe lang we deze bijhouden en met wie we ze delen.


2.1 /  Juridische dienstverlening aan cliënten
Met het oog op het verlenen van juridische dienstverlening aan onze cliënten verwerken wij mogelijk uw persoonlijke identificatiegegevens (naam, (bedrijfs)adres, e-mailadres, telefoonnummer), identificatiegegevens uitgegeven door de overheid (identiteitskaartnummer, paspoortnummer, rijbewijsnummer, pensioennummer, nummerplaat, ondernemingsnummer, BTW-nummer), persoonlijke kenmerken (geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, taal, nationaliteit), familiale gegevens (mogelijk ook gegevens met betrekking tot minderjarigen), financiële gegevens (bankrekeningnummer, wijze van betaling) en enige andere informatie die aan ons wordt bezorgd voor de behandeling van uw zaak (incl. mogelijk bijzondere categorieën van persoonsgegevens zoals persoonsgegevens waaruit uw raciale of etnische afkomst blijkt, politieke opvattingen, godsdienstige of levensbeschouwelijke overtuiging of lidmaatschap van een vakbond blijkt, genetische gegevens, biometrische gegevens, gegevens over uw gezondheid of gegevens over uw seksleven of seksuele geaardheid) of persoonsgegevens met betrekking tot strafrechtelijke veroordelingen en overtredingen).
De verwerking van deze persoonsgegevens laat ons toe om juridisch advies te verstrekken, juridische akten en documenten op te stellen, onze cliënten te vertegenwoordigen in rechte, in arbitrage of voor administratieve of gelijkaardige instanties, bijstand te verlenen bij onderhandelingen en/of het sluiten van contracten, bijstand te verlenen bij bemiddeling, bijstand te verlenen bij een politie- of gelijkaardig verhoor, mandaten op te nemen (curator, schuldbemiddelaar, bewindvoerder, etc.), juridische opleidingen aan te bieden, opvolging te verzekeren in geval van stopzetting van onze activiteiten, etc.

De rechtsgrond voor de verwerking van uw persoonsgegevens is gebaseerd op:
- in geval van een particuliere cliënt: het sluiten en uitvoeren van een overeenkomst voor juridische dienstverlening met de cliënt (art. 6.1, b) AVG). Indien wij uw persoonsgegevens doorgeven aan banken en verzekeringsmaatschappijen, een technisch raadsman, een notaris, een gerechtelijk bewindvoerder of een ander gerechtelijk mandataris op verzoek van deze derde partijen, vragen wij daartoe uw toestemming (art. 6.1, a) AVG), tenzij er een rechterlijke uitspraak is die tot de doorgifte noopt. Indien wij uw persoonsgegevens doorgeven aan de opvolgende advocaat in geval van stopzetting van onze beroepsactiviteit, vragen wij daartoe uw toestemming (art. 6.1, a) AVG).
- in geval van een professionele cliënt/andere partijen: ons gerechtvaardigd belang om onze juridische diensten te kunnen verlenen aan onze cliënt (art. 6.1, f) AVG).
De rechtsgrond voor de verwerking van bijzondere categorieën van persoonsgegevens en/of strafrechtelijke persoonsgegevens is gebaseerd op de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering (art. 9.2, f) AVG) respectievelijk op de verdediging van de belangen van onze cliënten (art. 10 AVG juncto art. 10.1, 2° Wet Bescherming Persoonsgegevens).
We verkrijgen deze persoonsgegevens rechtstreeks van u en/of onrechtstreeks via een derde.
Voor doeleinden van juridische dienstverlening aan onze cliënten houden wij uw persoonsgegevens bij tot 10 jaar na het afsluiten van het dossier (plus een verificatieperiode van 1 jaar). Wij delen deze persoonsgegevens alleen indien nodig met derde partijen met wie wij samenwerken in het kader van het verlenen van onze juridische dienstverlening (gerecht en politiediensten, gerechtsdeurwaarders, advoca(a)t(en) van de tegenpartij of een professionele tegenpartij die optreedt zonder bijstand van een advocaat, opvolgende advocaat, banken en verzekeringsmaatschappijen, zorginstellingen, een technisch raadsman, een gerechtspsycholoog, expert of een gerechtelijk mandataris (bijv. notaris, gerechtelijke bewindvoerder) die bij vonnis of arrest is aangesteld). Daarnaast hebben derde partijen met wie wij samenwerken voor de opslag en het beheer van onze gegevens eveneens toegang tot deze persoonsgegevens (IT-providers). Een lijst van deze derde partijen met wie wij samenwerken is toonbaar op eenvoudig schriftelijk verzoek.


2.2 /  Naleving vanwitwaspreventie- en anti-fraudewetgeving
Met het oog op de naleving van witwaspreventie- en anti-fraudewetgeving, verwerken wij mogelijk uw persoonlijke identificatiegegevens (naam, (bedrijfs)adres, e-mailadres, telefoon- en faxnummer), rijksregisternummer, identificatiegegevens uitgegeven door de overheid (identiteitskaartnummer, paspoortnummer, ondernemingsnummer, BTW-nummer), financiële gegevens (verrichtingen voor of namens de cliënt), persoonlijke kenmerken (geboortedatum, geboorteplaats, geslacht, taal, nationaliteit), gerechtelijke gegevens (veroordelingen, lopende geschillen) en eventueel andere informatie die wij in dit kader moeten opvragen en/of ontvangen.
De verwerking van deze persoonsgegevens laat ons toe om onder meer de witwaspreventie- en anti-fraudewetgeving na te leven.
De rechtsgrond voor de verwerking van uw persoonsgegevens is gebaseerd op de wettelijke verplichting zoals omschreven in de Wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme (art. 6.1, c) AVG) – en voor zover de verwerking verder gaat dan strikt noodzakelijk voor de naleving van deze wettelijke verplichtingen (bijv. in het kader van de algemene identificatieplicht) – ons gerechtvaardigd belang om in het kader van onze juridische dienstverlening waakzaam te zijn voor witwaspraktijken(art. 6.1, f) AVG).
We verkrijgen deze persoonsgegevens rechtstreeks van u en/of onrechtstreeks via een derde.
Voor doeleinden van naleving van witwaspreventie- en anti-fraudewetgeving houden wij uw persoonsgegevens bij [tot 10 jaar na het afsluiten van het laatste dossier (plus een verificatieperiode van 1 jaar), tenzij deze langer dienen te worden bewaard in de context van een concreet misdrijf.
Wij delen deze persoonsgegevens alleen indien nodig met derde partijen met wie we samenwerken in het kader van de naleving van witwaspreventie- en anti-fraudewetgeving (overheidsdiensten, gerecht en politiediensten, advocaat, de stafhouder). Daarnaast hebben derde partijen met wie wij samenwerken voor de opslag en het beheer van onze gegevens eveneens toegang tot deze persoonsgegevens (IT-providers). Een lijst van deze derde partijen met wie wij samenwerken is toonbaar op eenvoudig schriftelijk verzoek.


2.3 /  Facturatie en boekhouding
Met het oog op de facturatie en onze boekhoudkundige verplichtingen, verwerken wij mogelijk uw persoonlijke identificatiegegevens (naam, (bedrijfs)adres, e-mailadres, telefoonnummer), identificatiegegevens uitgegeven door de overheid (ondernemingsnummer, BTW-nummer), financiële gegevens (bankrekeningnummer, wijze van betaling) en geleverde prestaties/diensten.
De verwerking van deze persoonsgegevens laat ons toe om onze facturen op te maken, onze boekhouding te voeren en boekhoudkundige verplichtingen na te leven, waaronder het opmaken van een jaarrekening. Dit is noodzakelijk om onze boekhoudkundige verplichtingen na te leven.

De rechtsgrond voor de verwerking van uw persoonsgegevens is gebaseerd op diverse wettelijke verplichtingen, zoals deze vervat in het Wetboek Economisch recht (art. I.1 WER, art. III.82 WER, art. III.89 WER en art. III.90 WER), het KB WVV (dubbel boekhouden), het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen (art. 3:1 WVV) en het Wetboek Inkomstenbelasting (art. 320 WIB) (artikel 6.1, c) AVG) en – voor zover de verwerking verder gaat dan strikt noodzakelijk voor de naleving van deze wettelijke verplichtingen – op het gerechtvaardigd belang om onze boekhouding te voeren (art. 6.1, f) AVG).
We verkrijgen deze persoonsgegevens rechtstreeks van u en/of onrechtstreeks via een derde.
Voor onze facturatie en boekhoudkundige doeleinden houden wij uw persoonsgegevens bij tot 10 jaar na afsluiting van het respectievelijke boekjaar (plus een verificatieperiode van 1 jaar).
Wij delen deze persoonsgegevens alleen met derde partijen met wie wij samenwerken in het kader van onze facturatie en boekhouding (ons accountantskantoor, externe bedrijfsrevisor, overheidsdiensten, banken- en verzekeringsmaatschappijen). Daarnaast hebben derde partijen met wie wij samenwerken voor de opslag en het beheer van onze gegevens eveneens toegang tot deze persoonsgegevens (IT-providers). Een lijst van deze derde partijen met wie wij samenwerken is toonbaar op eenvoudig schriftelijk verzoek.


2.4 /  Geschillenbeheer
Met het oog op het beheer van potentiële geschillen, verwerken wij mogelijk uw persoonlijke identificatiegegevens (naam, (bedrijfs)adres, e-mailadres, telefoonnummer), identificatiegegevens uitgegeven door de overheid (identiteitskaartnummer, paspoortnummer, rijbewijsnummer, pensioennummer, nummerplaat, …), informatie over beroep en betrekking, financiële gegevens, gerechtelijke gegevens en alle andere informatie die relevant kan zijn voor het beheer van een (potentieel) geschil.
De verwerking van deze persoonsgegevens laat ons toe om onze legitieme belangen te verdedigen in alle vormen van geschillenbeslechting en de administratie daarvan te verzorgen.
De rechtsgrond voor de verwerking van uw persoonsgegevens is gebaseerd op ons gerechtvaardigd belang om de (contractuele en buitencontractuele, wettelijke en andere) rechten van ons advocatenkantoor te vrijwaren (art. 6.1, f) AVG).
We verkrijgen deze persoonsgegevens rechtstreeks van u en/of onrechtstreeks via een derde.
Voor doeleinden van ons geschillenbeheer houden wij uw persoonsgegevens bij tot 5 jaar na het verstrijken van de laatste termijn tot hogere voorziening (langer indien noodzakelijk, bijvoorbeeld om te voldoen aan wettelijke verplichtingen) (plus een verificatieperiode van 1 jaar).
Wij delen deze persoonsgegevens alleen met derden met wie wij samenwerken in het kader van ons geschillenbeheer (externe juridische adviseurs) en met andere partijen indien noodzakelijk (overheidsdiensten, gerecht en politiediensten, banken- en verzekeringsmaatschappen, ons accountantskantoor, gerechtsdeurwaarders en incassobureaus). Daarnaast hebben derde partijen met wie wij samenwerken voor de opslag en het beheer van onze gegevens eveneens toegang tot deze persoonsgegevens (IT-providers). Een lijst van deze derde partijen met wie wij samenwerken is toonbaar op eenvoudig schriftelijk verzoek.


3 /  BEVEILIGING
We hebben passende technische en organisatorische maatregelen geïmplementeerd om de vertrouwelijkheid van uw persoonsgegevens te waarborgen en uw gegevens te beschermen tegen onopzettelijke of onwettige vernietiging, verlies, wijziging, ongeautoriseerde openbaarmaking of toegang.
Wij hebben de nodige contractuele afspraken gemaakt met de derde partijen met wie wij samenwerken en geven uw persoonsgegevens niet door buiten de Europese Economische Ruimte zonder de garantie dat uw gegevens daar ook een evenwaardig beschermingsniveau genieten.


4 /  RECHTEN
U kan ons altijd contacteren voor de uitoefening van de volgende rechten:
- een verzoek om inzage of rectificatie van uw persoonsgegevens;
- een verzoek om wissing van uw persoonsgegevens;
- een verzoek om beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens;
- een bezwaar tegen de verwerking van uw gegevens;
- een verzoek om uw toestemming in te trekken;
- een verzet tegen volledig geautomatiseerde individuele besluitvorming zonder enige menselijke tussenkomst die u in aanmerkelijke mate treft;
- een klacht als u van mening bent dat we niet handelen in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming. U kan ook een klacht indienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit.
U kan ons voor de uitoefening van uw rechten steeds contacteren:
- via post: naar het aan het begin van deze privacyverklaring vermelde adres, met vermelding “Privacy”;
- via e-mail: dimitri@vtadvocaten.be;
- via telefoon: 053/62 49 04.
Wij respecteren alle rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens waarop u volgens de toepasselijke wetgeving recht hebt.
Voor die doeleinden waarvoor de rechtsgrond voor de verwerking van persoonsgegevens een gerechtvaardigd belang is, kan u ons steeds meer informatie vragen over de belangenafweging die wij in dat kader hebben uitgevoerd (voor meer informatie, zie DOELEINDEN).

Voor die doeleinden waarvoor de rechtsgrond voor de verwerking van persoonsgegevens een taak van algemeen belang of gerechtvaardigd belang is, kan u te allen tijde uw recht op bezwaar uitoefenen tegen de verwerking van uw persoonsgegevens, met vermelding van de redenen die op uw specifieke situatie betrekking hebben (voor meer informatie, zie DOELEINDEN). Wij zullen de verwerking van uw persoonsgegevens staken tenzij wij van oordeel zijn dat er dwingende gerechtvaardigde gronden zijn die zwaarder wegen dan de belangen, rechten en vrijheden die u aanvoert.
Om uw verzoeken correct te kunnen opvolgen en te beantwoorden, verwerken wij uw persoonsgegevens op basis van onze wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit hoofdstuk III juncto art. 5.2 AVG (art. 6.1, c) AVG). Wij kunnen u vragen uw verzoek te motiveren en/of ons een bewijs van identiteit te bezorgen, bijv. een kopie van de voorzijde van uw identiteitskaart.


5 /  UPDATES
Deze privacyverklaring kan van tijd tot tijd worden gewijzigd, binnen de beperkingen van de toepasselijke regelgeving inzake gegevensbescherming. Via https://vtadvocaten.be heeft u steeds toegang tot de meest actuele versie.